Styrketrening som rehabilitering

«Jeg har vondt et sted, det er fordi jeg er for svak»
«Jeg har vondt et sted, det skyldes nok dårlig holdning»
«Jeg har vondt et sted, det skyldes nok overaktive/underaktive muskler«.
Kanskje har du til og med blitt fortalt dette fra andre?
«Rett deg opp, ellers får du vondt i ryggen/nakken»
«Mobilnakke»
«Det er farlig å sitte»
«Du ødelegger ryggen din hvis du løfter med bøyd rygg»
Osv osv osv.

Det er vanlig å gi såkalte dysfunksjoner skylden, og ofte ha et overdrevent fokus på å forbedre holdninger for å bli kvitt smerter. Visste du at det er vanligere å være «skeiv» enn «rett»? Det finnes liten korrelasjon mellom holdning og smerte og kroppen vår er utrolig sterk og tilpasningsdyktig. Holdning er dessuten ikke bare noe rent fysisk, men har også noe med blant annet humør, selvtillit, utstråling og vane å gjøre. Det er også veldig vanlig å være bekymret, kanskje til og med redd for å belaste kroppen ytterligere når man har vondt et sted. Noe som igjen kan forsterke smerten, derfor er det viktig å komme i gang med rehabiliteringstrening så snart som mulig for å kunne skape en trygghet rundt bevegelse og smertelindring. Smerte er ikke nødvendigvis det samme som en skade, selv om det kanskje virker logisk at hvis vi har vondt et sted så har vi skadet oss? Det trenger ikke alltid å være tilfelle.

Styrketrening kan ha en positiv effekt på langvarige smertetilstander som for eksempel:

– Uspesifikke fremfre knesmerter
– Artroserelaterte knesmerter
– Uspesifikke langvarige korsryggsmerter
– Skuldersmerter
– Hodepine
– Nakkesmerter

Passer styrketrening for alle?

Best responderende er antakeligvis de som har en såkalt mekanisk nociceptiv smerte. Det kjennetegnes ved at smerten er logisk, forutsigbar og såkalt «av/på». Den er lett å lokalisere og kommer gjerne på et visst punkt i en eller flere gitte bevegelser eller over en gitt tid Gjelder dette for deg, så vil du antakeligvis ha godt utbytte av styrketrening – som er tilpasset deg.

Hvorfor du bør trene selv om du har smerter:

  • Resten av kroppen kan alltid trenes
  • Kan ha positiv effekt på sentrale faktorer som påvirker smerte
  • Trening av motsatt side kan opprettholde styrke og muskelmasse, også på den smertefulle siden.
  • Smertefri trening av resten av kroppen kan lede til positive endringer sentralt
  • Redusert smerte
  • Viktig for humør, glede og trygghet å holde kroppen i gang, spesielt hvis man har vært vant til å trene forut skaden/smerten.

Når det kommer til en slik tilstand der man har smerter sånn cirka overalt, det gir ingen mening, det kommer og går og oppleves som at det bare forflyttes rundt i kroppen, så kan trening ha en positiv effekt for enkelte, mens for andre kan treningen øke smerten. Smerte er et utrolig komplekst tema, og her handler det som regel om andre faktorer i tillegg. Jeg vil anbefale deg å oppsøke en dyktig terapeut på feltet i første omgang, hvis dette gjelder deg.

Ta gjerne kontakt med meg hvis du har noen spørsmål rundt tema, eller om det er noe spesifikt du ønsker at jeg skal skrive om.

Tinken

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s